humas@unida.ac.id 0251-8240773
Kerjasama

Delegasi UNIDA Lakukan Lawatan ke UiTM Cawangan Melaka, Jajaki Peluang Kolaborasi Internasional

Dalam rangka menjalin kolaborasi untuk menjajaki kerja sama internasional, delegasi Universitas Djuanda (UNIDA) melakukan lawatan akademik dan kunjungan hormat ke Universiti Teknologi MARA (UiTM) Cawangan Melaka Kampus Alor Gajah, Malaysia, pada Jum’at (5/07/2024). Kegiatan lawatan ke UiTM ini merupakan rangkaian kegiatan International Academic Visit Batch 2 yang diinisiasi oleh ASEAN Academic Association.

 

Delegasi UNIDA yang terdiri dari Dr. Radif Khotamir Rusli, M.Ed, Dr. Sudiman Sihotang, M.H, Dr. Irman Suherman, M.Pd, Mas Nur Mukmin, S.E., M.Ak, Afmi Apriliani, S.Sos., M.A.P, dan Wilna Iznilillah, S.T.P., M.T.P, disambut oleh Deputy Rector Research & Industrial Linkage Assoc. Prof. Dr. Nur Hayati Binti Abd Rahman.

 

Turut hadir pada saat pertemuan Rektor UiTM Cawangan Melaka Prof. TS. Dr. Mohd Rasdi Bin Zaini didampingi Dr. Mohammad Nor Afandi Bin Ibrahim (Deputy Rector  Academic Affairs), Ts Nor Nadziri bin Mohd Syarif (Deputy Rector Student Affairs), beserta para asisten Rector dan Pensyarah dari Faculty of Business and Management, Faculty of Art and Design,  Faculty of Accountancy, Faculty of Communication and Media Studies, Faculty of Computer and Mathematical Science, Faculty of Plantation and Agrotechnology, serta Faculty of Hotel and Tourism Management.

 

Rektor UiTM Cawangan Melaka Prof. TS. Dr. Mohd Rasdi Bin Zaini dalam sambutannya menyampaikan rasa bahagia dan bangga atas kunjungan delegasi UNIDA Bersama ASEAN Academic Association.

 

Prof. TS. Dr. Mohd Rasdi Bin Zaini menyampaikan bahwa UiTM sangat membuka peluang untuk melakukan kerja sama internasional, baik dalam hal pendidikan, penelitian, maupun pengabdian kepada masyarakat.

 

Pada kesempatan yang sama, Deputy Rector Research & Industrial Linkage Assoc. Prof. Dr. Nur Hayati Binti Abd Rahman mengungkapkan, banyak peluang kerja sama yang dapat dilakukan antara UiTM dengan perguruan tinggi di Indonesia, termasuk UNIDA.

 

Kerja sama yang dapat dijalin seperti meningkatkan kemampuan, pengetahuan dan pengalaman Sumber Daya Manusia (SDM) kedua belah pihak, meningkatkan dan mengimplementasikan program pelatihan dengan tujuan untuk pengembangan karir, melakukan joint reseach yang ditindaklanjuti dengan dengan joint publication.